depeCHe MODE Fanzine - FREESTATE.hu
 
depeCHe MODE Fanzine - FREESTATE.hu
depeCHe MODE Fanzine - FREESTATE.hu
Cikkek | Cikkek
Hirdetés
Demo Mode

Martin Gore nem Depeche Mode-os. Legalábbis ez derül ki a Sound Of The Universe mellé kiadott demo felvételek gyűjteményéből.

A Deluxe kiadvány 3. CD-jén 2 Dave-demo,  4 Martin-szerzemény a SOTU-ról, 8 dal pedig korábbi, ’86 utáni albumokról származik. A korábban bootleg CD-kről megismert Martin-demókhoz képest csak erősödött az a feltevés, hogy Martin nem nagy megfejtője a modern technikáknak, és mintha fogalma nem lenne, hogy mi tette Depeche Mode-dá az egyébként zseniális zenéjét. A DM alapítója, dalszerzője kb. 4 sávon dob össze egy számot rendkívül kezdetleges hangzással, és aztán tanácstalanul áll a végeredmény előtt. Bár Martin Dj-ként is jól ismeri a trendi hangzást, magától mégsem változtat igazán a dalokon, semmi „kicsavarás”, semmi átértelmezés.

Az ötlettelenség leginkább a SOTU-n szereplő dalokon érződik. Demói gyakorlatilag változtatás nélkül kerültek az albumra, a hangzást némileg megváltoztatták a Martin által mostanában favorizált analógra, Dave felénekelte, és kész.  Hogy Ben Hillier producer miben járult hozzá az albumhoz, rejtély. Az viszont biztos, hogy az együttes még mindig nem találta meg, vagy nem is kereste azt a szakembert, aki az igényes végeredmény érdekében hajnalokig ülne a stúdióban egy-egy effekt vagy dobszólam miatt. Martin ugyan kitűnő dalszerző, de nem képes formába önteni a legjobb zenei témákat. Nem képzett hangszeres zenész, és legfőképpen nem elektronikus. Csupán egy olyan zseni, aki a dalok komponáláshoz elektronikát használ.

Francois Kevorkian hangmérnök már a Violator felvételeinek idején tapasztalta, hogy Martin nem szívesen bíbelődik hangokkal a stúdióban, hanem azt várja, valaki kezdjen valamit a dalaival. David McCracken, a PTA egyik technikusa és az egyik dal közreműködője pedig azt állapította meg az album felvételekor, hogy a DM épp abban nem jó, amiben várnánk tőlük: a technikában. Meglepő nyilatkozatok. A Depeche Mode stílusát, hangzását valójában Daniel Miller, Gareth Jones, Flood és persze Alan Wilder alakította ki. Ő mondta korábban: „Az én erősségem – mondjuk így – a hangszerelésben és a hangok előállításában rejlik:  inkább a meglévő ötletek kidolgozására és véglegesítésére vagyok alkalmas. A zeneszerzéshez nincs ennyi tehetségem… Ezért úgy döntöttem, meghagyom ezt inkább Martinnak, ő meg pont ebben jó. Nagyon termékeny zeneszerző.”

És Martinnak ez jó is volt így: „Alan gyakran még hajnali 2-3 órakor is a stúdióban ült Daniellel és Gareth-szel. Mi közben remekül éreztük magunkat valamelyik helyi csehóban vagy klubban.”

A termékeny zeneszerző azonban nemcsak, hogy nem „formálta” a Mode hangzását, de a kiadott demók alapján az is hallható, hogy sokszor a banda eredeti avantgard, újhullámos stílusához sem ragaszkodott. Tévedtünk, amikor azt hittük, hogy Gore eredeti dalai hordozzák a dark-hatású, fémcsőütögetős világfájdalmat. Nem, nem ez az ember szőtte bele a dalokba a külvárosi nyomasztó magányt, a kétségbeesést, a tudat háborgását és a bűn hangjait. A „black”, a „strange” érzés nem Martin. Ő „csak” zseniális dalokat írt, de figyelme mindig is más zenei irányzatok felé irányult. Country, jazz, blues és más stílusok motívumaival próbálta eljátszani szerzeményeit. Majd Alan Wilder és az éppen soros producer illesztette be szerzeményeit a DM-életműbe. Néha nem volt könnyű dolguk.

Ha meghallgatjuk a Walking In My Shoes demóját, visszahőkölünk. Ez valami funky-paródia? A 90-es évek mindenhova begyűrűződő hip-hopja? Neney Cherry collaboration with Martin Gore?  Persze vágjuk a jól megírt dallamot, értjük a kitárulkozó szöveget, igen, de ez a végeredmény ismeretében vicc. Ráadásul morbid. Hogyan lett ebből fülsértő, szentségtörő zenei mutánsból a DM egyik elsöprő erejű, drámai dala? Talán csak Alan és Flood tudná megmondani. Szerencse, hogy a kezükbe vették a szerzeményt, és nem hagyták, hogy egy SOTU-szintű önparódia kerekedjen belőle. 

Az I Feel You demója már nem okoz ekkora megdöbbenést.  Az eredeti ugyan monoton, de azért élvezhető, mégis üres. Egyszerre földöntúlivá és zúzóssá csak az albumverzió tette a dalt. A húzós felvétel után egy újabb lesújtó darab következik: Judas. Ez a demo maga a DM elárulása. Nem tudni, hogy egy vietnami veterán vagy a basildoni tűzoltózenekar fúvósának búcsúztatására íródott, mindenesetre siralmas. Hogy a lemezre végül egy teret betöltő, angyali zsoltár került, az ezek szerint nem Martin dicsősége. De tisztelet Tim Simenonnak, az Ultra producerének is, aki megértette az OWILM demójának erősen kódolt üzenetét, és megtalálta benne az elveszett Martint. Erről a felvételről ordít a zsenialitás, bár ha a dalszerzőn múlik, csupán egy tucatsláger lett volna.  A lassú-triphopba fojtott keserű Jamiroquaiból igazán mestermunka volt egy depresszív ugyanakkor erőteljes, félelmetes erejű, tudatmódosító dalt kihozni.

A demók kiadásának céljával nem lehetünk tisztában, de az biztos, hogy óva intjük Martinékat a BC, a Blasphemous Rumours vagy a Stripped eredetijének megjelentetésétől. Ha meg is találják a fiókban, zárják el! Martin pedig inkább gitáron játssza fel dalait, így legalább a végeredmény nem lesz annyira kiábrándító.




   
   

   

2009.12.01. 16:19 | SomeGreatReward | 31932 Olvasás | 368 Hozzászólás | Nyomtatás
 
Hozzászólások: Demo Mode
Lapozás: « Első  <  14 15 16 17 18 >  Utolsó »
68. Hozzászóló: Niki | Időpont: 2009.12.03. 08:03

Skywalker. elég érdekes stílusod van, de már kezdem megszokni. :)
Zsocci nem értem amit mondasz. Klipeket is ők rendezzenek maguknak? Csapatmunka, minden mindennel összefügg. Ez minden szakmában így van. Miért baj az, ha segítenek nekik, “kitalálják” őket. Azt hozzák ki belőlük ami valójában bennük van, ez nem hamis. Gondolom nem egyeznének bele mindenbe, ha nem őket tükrözné. Van akinek ez a szakmája, mint Antonnak. És ő épp azért profi, mert ezeket nagyon jól eltalálja. (egy sportoló is tervezze meg, milyen mezt hordjon, esetleg varrja is meg? :-) )
Csabex: ez brutál volt, cikk ide vagy oda…nem is tudtam röhögjek, vagy sírjak. Szomorú, szomorú, szomorú :(  Ja és azt mondod: nem várod meg, míg teljes mértékben felüti a fejét a fikázás. Hát felütötted. :-P
Nem így kellene…
Peace ;)

 
67. Hozzászóló: Skywalker. | Időpont: 2009.12.03. 07:00

Ja es Zsocci!

Irtad itt lenn ezt a nyomorusagos Rammsteint.
Habar en megvetem oket, azzal nincsen baj, ha neked tetszenek.

De azt ne gondold, hogy a Rammstein nem egy pop termek! (Amit amugy gyulolsz(?)) Ugyanolyan, mint pl Britney, csak egy szukebb kozonseg szamara. Az innen-onnan ugyesen osszetalicskazott indusztrial metal zenejukben nulla az otlet, ha valakik, hat ök aztan behodoltak… Semmi innovativitas, sehol semmi otlet, albumrol albumra ismetlik, reprodukaljak onmagukat, ugyanazt a vicc-metalt, hiszen tudjak: ok ennyit tudnak,  ehhez ertenek es ezt tudjak (es akarjak) leginkabb eladni.

A kulsejuk, a szinpadi showjuk ugyanolyan popipari termek, mint LadyGaGa mellei! Meg akkor is, ha kozben extrem modon mumajerkednek meg polgarpukkasztanak. A Rammstein kozonsege erre vevo, nehogy azt hidd, hogy ez nem elore eltervezett vagy valaki altal ugyesen kitalalt. Ez sem nem egyedi, es nem maga a spanyol viasz. Egy arucikk. Piaci bovli, netto zenei otlettelenseg, muzikalis nihilizmus, hatasvadasz cirkuszi showmusor. Csak az ö farkukat goth lanyok pippantjak le a koncert utani backstage-ben, nagyjabol ennyi a motivaciojuk.

 
66. Hozzászóló: Looney | Időpont: 2009.12.03. 06:39

érdekes cikk és felvetés..
szerintem “demó” kategóriában majdnem mindegyik, nekem csillagos 5ös!
judas tényleg érdekes Only isteni, i feel you nagyon nyers..
és minden maradjon a fiókban?? ez sztem nem megfelelő rajongói hozzáállás :)
MINDENT KIADNI, AMIT CSAK LEHET, KELL!!! I WANT IT ALL..

 
65. Hozzászóló: Skywalker. | Időpont: 2009.12.03. 06:15

En meg szeretem a popkulturat, mert anelkul meg olyan eloadok sem lennenek, akik nem hodolnak be. Masreszt meg vannak a popkulturanak olyan teruletei is, aminek erdemes behodolnia egy-egy, az adott teruleten ugyes zenekarnak. Na mindegy, ne menjunk bele ennel melyebben…

De itt van pl Alan. A kvazi mainstreambol notte ki magat ugy, h most teljesen szabad a keze. Tokmindegy mit csinal, mennyit ad el, jatszak-e radiok stb… Sajat kedvere zenelhet ugy, ahogy szeret es ahogy a legjobban tud. Mindenfele kompromisszum nelkul. Szabadabban, mint abban a zenekarban, amely naggya tette, amelynek koszonheti mindezt. Es en pl tobbek kozott pont ezert imadom a Recoil-t is.

 
64. Hozzászóló: Niki | Időpont: 2009.12.03. 06:13

Én nem értem, hogy mit kell ezen úgy besírni? ahhh
Senkinek nem szent itt a szövege. Ha nem tetszik írjál ellenvéleményt, nem? Na de ne úgy, hogy egymást bántjátok, mert a cikket író sem bántott titeket. ;)

 
63. Hozzászóló: Skywalker. | Időpont: 2009.12.03. 06:08

Na vegre, egy ertelmes gondolat.

A massag valoban nem erv, hanem teny.

A valtozas kepessege viszont igenis pozitiv dolog. Nekem tetszik, ha egy zenekar erre torekszik es nem onmagat ismetelgeti, mint pl teszemazt a Prodigy.

Viszont igen, szerintem sem pozitiv iranyban mozognak, meg valtoznak, hanem inkabb kiserletezgetnek, probalgatjak magukat, de amig a vegeredmeny tovabbra is jo, addig orulok neki.

En is hallom, h az exciter nem egy sofad, de nekem ez is, az is tetszik. Persze a sofad jobban, de ez meg legyen a sofad dicserete! :)

 
62. Hozzászóló: Zsocci | Időpont: 2009.12.03. 05:59

Csak még annyit, hogy pontosan ezért is gyűlölöm a pop kultúrát, a pop bizniszt. Olyat kell keresni, aki nem hódol be annyira. Azért agyvérzést ne kapj!  :-)

 
61. Hozzászóló: kocka101 | Időpont: 2009.12.03. 05:56

Zsocci pont én is azért szeretem öket mert mindig más és más de még is ök azok


Kraftwerk na persze teljesen saját maguk találták ki az arculatukat mi semmi külsö segitség nélkül még a klippeket is ök tervezték ,forgatták le

 
60. Hozzászóló: Skywalker. | Időpont: 2009.12.03. 05:54

Aruld mar el, h attol miert jobb a Kraftwerk, h kitalalta a sajat arculatat? Ettol jo a zenejuk? Igen, a Kraftwerk ebben is ugyes volt, de ez most hogy jon ide? Mit szamit?

Akkor feszegessuk azt is, h melyik tag szereti a fiukat es melyik a lanyokat? Es melyikuk mit szeret reggelizni? Stb… Hogy jon ez ide???

Es igen, kurvara leszarom, h kinek ki csinal arculatot, meg ki mit talal ki, ha a ZENEJUK tetszik! Ez pop biznisz, pop kultura, ez igy mukodik. Igen, erre en 2009-ben mar nem csodalkozom ra. Arra viszont igen, h meg most is vannak emberek, akik most ebrednek csipkerozsika almukbol… Illetve dehogy ebrednek!!! Tovabbi jo szunyokalast!

 
59. Hozzászóló: Zsocci | Időpont: 2009.12.03. 05:53

Na jó, dolgoznom kell, úgyhogy mindenki nagy örömére megyek, de persze jövök, ha a DM csinál megint valami ultragagyi, az életművet leromboló dolgot. Akkor is, ha jót csinál, mert akkor örülni fogok (bár már szkeptikus vagyok). Jó hogy ennyien reagálnak. :) Legalább él az oldal.

 
58. Hozzászóló: Zsocci | Időpont: 2009.12.03. 05:50

Tök mind1, mert Jimmynek is saját hangzása volt (jó gagyi), de volt. Így a többi részletkérdés. Nem egészen csak a SOFAD, hanem pl. a MFTM is rendelkezett, azzal a tipikus Depeche hangulattal, vagy a BC album. Sőt még az ULTRA is bizonyos helyeken, ahol már nem volt Alan. Csak hát akkor is a SOFAD messze a legjobb albumuk. Az utóbbiak pedig kuka. És annyira nevetséges ez a változtatás képessége. Az még nem erény. Lehet rossz irányba is változni. Mindig jön ez a szöveg, hogy “változás” meg “MÁS”. Mintha ez pozitív érv lenne.

 
57. Hozzászóló: Skywalker. | Időpont: 2009.12.03. 05:45

A DM-nek meg nem csak sajat hangzasa van, hanem valtoztatasi kepessege is. Hiszen a SOFAD elott sem csinaltak SOFAD hangzasu albumokat. (Akkor azok is szarok? Azok is meltatlanok??) Es en ezert is szeretem oket. Plane, h eddig a valtoztatasaik nekem bejottek.

A parhuzam azert nem all, mert egyreszt NINCS ekkora a tavolsag, csak szerinted, masreszt meg ez itt EGY zenekar, amaz meg (metal-jimmy) egy komplett stilus meg egy zenei eloado. Egyszeruen ezeknek a dolgoknak nincs kozuk egymashoz.

Jobb parhuzam Madonna (persze mint pelda nem ennyire legbol kapott es hatasvadas, mint a tied), hiszen Madonna is rengeteg stilusban bizonyit vagy bizonyitott mar. Satobbi, a sor vegtelen.

 
56. Hozzászóló: Zsocci | Időpont: 2009.12.03. 05:44

Pl. a Kraftwerk. Ők “kitalálták” saját magukat. Nem kellett arculattervező.

 
55. Hozzászóló: Zsocci | Időpont: 2009.12.03. 05:43

Pont arról beszélek, hogy jó a sokféleség, a sokféle hangzás. De nem az jó, hogy egy zenekar a változás nevében homlok egyenes más dolgokat csinál. Akkor mi is az arculata? Valamiért (meg)szeretünk egy együttest, így ha az teljesen kifordul magából, akkor mit is szeressünk benne?

 
54. Hozzászóló: kocka101 | Időpont: 2009.12.03. 05:41

Zsocci szerinted ki nincs kitalálva

 
53. Hozzászóló: kocka101 | Időpont: 2009.12.03. 05:39

48. Hozzászóló: Skywalker.  igazad van. én is szeretek egy pár tonna mást is. pont ez a baj hogy le vannak ragadva egy valaminél az a hangzás az nagyon jo azt slussz . ha már más az már nem lehet jo

 
52. Hozzászóló: Zsocci | Időpont: 2009.12.03. 05:38

Meg mondjuk elég simán elfogadod, hogy a nagy DM arculatát egy fotós találta ki nekik. Mert, hogy ez így megy a popban. Na és? Akkor miben jobb a DM. Egy kifőzött árucikk, ami azt mondja, hogy más mint a többi, de nem más, mert ugyanúgy megcsinálták, csak máshogy.

 
51. Hozzászóló: Zsocci | Időpont: 2009.12.03. 05:35

Én is szeretem a Kraftwerket, az Erasuret vagy mondjuk a Rammsteint. De azért, mert mindegyiknek van sajátos hangzása és azt szeretem bennük. A párhuzam pedig áll, mert a DM lemezei között legalább akkor a távolság, mint a metál meg Jimmy között. A SOTU-t garantálna be sem tenné a Modosok 50%, ha nem lenne ráírva, hogy Depeche Mode. Na ez az elvakultság.

 
50. Hozzászóló: kocka101 | Időpont: 2009.12.03. 05:34

Zsocci kezdelek nem érteni   :D

 
49. Hozzászóló: Skywalker. | Időpont: 2009.12.03. 05:33

OK! Akkor fejtsd is ki, h miert baromsag, amit irok?

 
Lapozás: « Első  <  14 15 16 17 18 >  Utolsó »
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned, ezt a belépési oldalon megteheted. Amennyiben még nem regisztráltál azt a regisztrációs oldalon tudod elvégezni.


You must be logged to post comments, You can enter on the login page. If You're not registered yet, You can do so on the registration page.
101 HANG - DEPECHE MODE - SPECIAL TRIBUTE
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
FREESTATE.hu ©