A depeCHe MODE egykori két alapítója újraegyesült – VCMG néven. Martin Gore három évtizednyi kihagyás után újra együtt dolgozott Vince Clarke-kal. VCMG – ez az új projekt neve, melyet Vince Clarke és Martin Gore szinti-pop úttörők keltettek életre. A két zenész most először működött együtt újra azóta, hogy megalapították a depeCHe MODE-ot a 80-as évek elején.
Gore a kezdetektől folyamatosan a depeCHe MODE-ot erősíti, míg Clarke a Yazoo-val majd az Erasure-rel lett sikeres. Ssss – a duó debütálásának címe ez, mely egy merész, instrumentális techno lemezt takar – amit a jelenkor elektronikus zenei irányzatainak tiszta, de sajátos hatása jellemez. A Rolling Stone magazin felkereste Martin Gore-t, hogy megtudja, hogyan is láttak neki Clarke-kal a közös munkának - 3 évtizedes kihagyás után -, és, hogy utánajárjon a legfrissebb, depeCHe MODE-dal kapcsolatos híreknek.
Rolling Stone: Hogyan kerültetek ismét össze Vince Clarke-kal? Három évtized telt el azóta, hogy a Speak & Spell-t felvettétek…
Martin Gore: Én is megdöbbentem, amikor egy napon email-t kaptam Vince-től, mert ezt megelőzően nem nagyon leveleztünk egymással. Igazából nem is gondoltam arra, hogy valaha még email-t fogok kapni tőle. De aztán kaptam… Csak pár sor volt: „Azon töröm a fejem, hogy készítek egy techno albumot. Téged érdekel egy esetleges együttműködés? Nincsenek határidők, és külső nyomás sincs. Mit gondolsz?” Alapvetően ennyi volt az email. Jó volt az időzítés, hiszen a depeCHe MODE-dal éppen szünetet tartottunk. Befejeztünk egy turnét és nem voltak új, küszöbön álló terveink. Így azt gondoltam – miért is ne? Szórakoztatónak tűnt… Már egy ideje ’belecsöppentem’ a techno zenébe (mint DJ – a szerk.). Szóval, jó ötletnek látszott, hogy belevágjunk.
RS: Milyen volt a kapcsolatod Vince-szel azóta, hogy kivált a depeCHe MODE-ból?
MG: Hmm… Nem volt se jó, se rossz. De tényleg! Leginkább nem is létezett. (Nevetés!) Nyilván nagyon kevés alkalommal láttuk egymást, amióta ő kilépett a bandából 1981-ben. Komolyan! Meg tudom számolni a két kezemen, hogy hányszor is találkoztunk – kevesebbszer, mint tízszer – az elmúlt 30 év alatt.
RS: Milyen volt az újraegyesülés zenészként?
MG: Jó volt. Tudod, nagyra értékelem mindazt, amit Vince hozzátett a számokhoz, a munkája során. Zeneileg, úgy gondolom, nagyon, nagyon kreatív volt. Mindezt úgy, hogy 30 éve nem dolgoztunk együtt, és mondhatni, nem is ismerjük egymást igazán. Maga a módszer, amit választottunk - hogy hogyan is készítsük el ezt az albumot -, tökéletesnek bizonyult. Ugyanis az egész projekt email-eken keresztül, és file-megosztások útján valósult meg. Mindketten tettük a dolgunk a saját stúdiónkban, majd elküldtük egymásnak a file-okat. Tulajdonképpen nem is kellett egymással beszélnünk, még telefonon sem, egészen addig, amíg a teljes projekt el nem készült. Ekkor megszerveztünk egy konferenciabeszélgetést Daniellel a MUTE-tól, az én menedzseremmel és Vince menedzserével közösen. Mindössze annyit kellett megbeszélnünk, hogy „Hogyan hívjuk magunkat?” „Van-e bármiféle albumcím és borító - ötletünk?” – ilyesmiket.
RS: A projekt munkálatai során egyeztek az elképzeléseitek a techno hatást illetően?
MG: Erről nem sok szót váltottunk. Ahogy Vince előállt az ötletével, máris átküldött nekem néhány track-et és ezek adták az alapot a további ötletekhez. Meghallgattam őket… Ha volt közöttük olyan, ami nem tetszett, inkább kivettem s tettem bele mást - egészen addig, amíg azt nem gondoltam, hogy az a megfelelő irány. Majd visszaküldtem Vince-nek és ő is hasonlóképpen járt el – kivett egy-két dolgot, és újabb extrákkal bővítette, majd ismét átküldte nekem. Így ment ez egészen addig, amíg elkészítettünk 4-5 verziót; amíg mind a ketten meg nem elégedtünk velük, és úgy éreztük, hogy készen állnak a keverésre. Nem volt rajtunk nyomás, és nem alakult ki közöttünk konfliktus az album munkálatai alatt. Könnyen ment minden.
RS: Előre eldöntöttétek, hogy nem lesz egy éneksáv sem a lemezen?
MG: Igen. Azt gondolom, hogy ez teljesen rossz döntés lett volna - nem hinném, hogy le tudtunk volna ülni és össze tudtuk volna rakni ezt az albumot úgy, hogy még szöveget is írjunk hozzá. És ha lett is volna néhány szám szöveggel - bármilyenekről is legyen szó -, az csak felhígította - összezavarta volna a koncepciót.
RS: Azért is volt mindkettőtök számára üdítő ez a jellegű munka, mert mindketten énekesekkel dolgoztok együtt a saját zenekarotokban?
MG: Igen, de szerintem ez egyben ellenkezik is a techno zene szellemiségével. És én pont ezt szeretem benne, ezt az ősiséget, ezt a már-már neandervölgyi jelleget. Tény, hogy elég vicces tud lenni. Ha ének van egy techno számban, akkor az rendszerint komikus hatással bír. Mi éppen ezt akartuk elkerülni.
RS: Milyen más munkákon dolgozol még jelenleg? Az új depeCHe MODE album munkálatai elkezdődtek már?
MG: Ezt a projektet tavaly május körül fejeztük be. Azóta dalokat írok a depeCHe-nek. Most már ahhoz a ponthoz érkeztünk, hogy elkezdhetünk dolgozni egy új lemezen. Március végén stúdióba megyünk, remélve, hogy majd az év végére be is fejezzük az album munkálatait. És akkor valószínűleg, belevágunk a 2013-as turné előkészítésébe is.
Most még túl korai lenne bármit is mondani az “új albumról”. Jelen pillanatban mindannyian elégedettek vagyunk a demók hangzásával. Ez persze megnyugtató és egyben az újdonság erejével hat. Úgy érezzük, fejben is készen kell állnunk a stúdiózásra, mielőtt még belevágunk. Maga a lemez leghamarabb csak jövő tavasszal lehet majd a boltok polcán.
(Matthew Perpetua, 2012. február 23 - fordítás!)
Forrás: Rolling Stone - Depeche Mode Co-Founders Reunite As VCMG