depeCHe MODE Fanzine - FREESTATE.hu
 
depeCHe MODE Fanzine - FREESTATE.hu
depeCHe MODE Fanzine - FREESTATE.hu
Hírek | Hírek
Hirdetés

Anton Corbijn első filmje a 60. Cannes-i Filmfesztiválon

Anton Corbijn első filmje a 60. Cannes-i Filmfesztiválon

„Control” című filmjével debütált rendezőként a Depeche Mode-dal régóta együtt dolgozó Anton Corbijn. A Joy Division frontemberként ismert Ian Curtis életét feldolgozó, május 17.-én bemutatott alkotása kedvező fogadtatásra talált a 2007-es Cannes-i Filmfesztiválon.



Cannes, Franciaország. Az AP hírügynökség jelenti:
A kérészéletű rocksztár életét feldolgozó rövidfilm a fesztivál „nagy durranása”. A 23 évesen öngyilkosságot elkövetett Ian Curtisról szóló művel Anton Corbijn fotóművész a rendezők sorába lépett. A főszerepben a még ismeretlen színész, az angol Sam Riley látható.

Bár a film a szokásos „kliséket” vonultatja fel – szex, drogok, rock and roll –, a rendezői díjak kéthetes versenyét megnyitó Control egészen más, mint a szokásos opuszok. A 70-es évek Angliáját idéző, fekete-fehér és szemcsés mozi hűen tárja elénk egy boldogtalan és idejekorán eltávozott, alig ismert zenész, de a rocktörténelemben örök hellyel bíró életútját.

A 27 éves Riley számára új lehetőség nyílt Ian Curtis megszemélyesítésével, aki korábban már megpróbálkozott a színészettel, ám filmes karrierjét feladta a zeneiért, amikor is 10 000 Things nevű zenekarával próbált meg ismertségre szert tenni. „Igazán sohasem fenyegetett bennünket a hírnév” – jegyzi meg szárazon. A Control meghallgatásainak idején egy leedsi raktárban dolgozott, ahol pólókat csomagolt.

A holland születésű Corbijn idén tölti be 52. életévét. Brit zenei magazinoknak készített képeket a Joy Divisionről, később lemezborítókat tervezett a Depeche Mode-nak és a U2-nak. Bevallotta, hogy már első találkozásukkor tisztában volt vele, hogy Rileynál alkalmasabb színés nem is játszhatná el a főszerepet.

Corbijn 1979-ben költözött Nagy-Britanniába, és elképedt az ott tapasztalt szegénységen, nyomoron. „Az általam megismert együttesek többsége – így a Joy Division is – lerongyolódva járt: vékony kabátban, dohányozva és a hidegtől reszketve” – emlékszik vissza. „Sammel szintén egy télen futottam össze, és pont úgy nézett ki, mint ők annak idején.”

Sápadt arc nagy szemekkel: Riley kiköpött Curtis – ám Corbijn szerint még ennél is fontosabb, hogy „benne megvan az az ártatlanság és üdeség, amelyet csak remélni mertem.”

A manchesteri zeneszeretők, különösen azok, akik látták Michael Winterbottom „Éjjel-nappal bulizók” (24 hour party people) című filmjét, ismét az ott már jól ismert hangulatú közegbe csöppenhetnek. Az a történet a kései 70-es évek Angliájában játszódik, a szürke ég és a szörnyűbbnél is szörnyűbb jövőképek országában, amely közeg olyan eredeti együtteseket szült, mint a Buzzcocks vagy a The Fall.

A legeredetibb együttesek közé tartozott a Joy Division. Zenéjükben a gitár és az elektronika kettősét Curtis baritonja fogta közre, és olyan dalokat írtak, mint a „Transmission” vagy a „Love Will Tear Us Apart”. Befutniuk mégsem sikerült. Curtis 1980-ban – egy rosszul sikerült frigy és egyre rosszabbodó epilepsziája szorításában – öngyilkosságot követett el, éppen az együttes első amerikai turnéjának kezdetén.

Az azóta eltelt évek mit sem csökkentették munkásságuk hatóerejét, hiszen mások mellett a Nine Inch Nails és a U2 is elismerően nyilatkozott róluk, és a Joy Divisiont ösztönző zenei forrásként említik. Az énekesét vesztett banda tagjaiból alakult meg a 80-as évek egyik sikercsapata, a New Order.

Anton Corbijn a Curtis özvegye, Deborah által lejegyzett emlékiratokat használta fel a film elkésztéséhez (a lányt Samantha Morton játssza) – a „Control” intenzív hatást gyakorol a nézőjére, ám az élmény mégsem félelmetes vagy fenyegető. Az elmaradhatatlan angol humort David Bowie, a Roxy Music és a Sex Pistols betétdalai színesítik. Külön érdekességként említendő, hogy a színészek saját hangszereiken előadva tulajdonképpen hiteles Joy Division-feldolgozásokat játszanak.

Ugyanebben a kategóriában indult a „Control” tökéletes ellentétének tekinthető a „U2 3D” című alkotás is, melyben a négy U2-tagot nem pusztán színesben, hanem még háromdimenziósban is varázsolták a közönség elé.

Saját elmondása szerint Corbijn – aki szintén fekete-fehér borítót készített a U2 „Joshua Tree” című lemezéhez – sohasem tervezte, hogy esetleg színesben forgassa le debütáló alkotását: „Kizárólag fekete-fehér képek villannak fel a fejemben arról az időszakról. Az együttesről nincs egyetlen színes felvétel sem. Készíthettem volna-e más filmet…?”

(copyright 2007 – „AP” hírügynökség)


Forrás: www.depeche-mode.com





Kapcsolódó hivatkozások:

A Cannes-i Filmfesztivál hivatalos honlapja

     

A fesztivál programfüzete




Ajánlott videók
2005.10.03. Precious Recoil - Final Tour Date - Szikra - Budapest 1993.06.04. Condemnation [Paris Mix - Live] Alan Wilder exkluzív buli meghívója 1985.04. UK Interview HDMFC a Cool TV-ben

2007.05.23. 00:13 | Kucced | 5379 Olvasás | 4 Hozzászólás | Nyomtatás
 
 
4. Hozzászóló: Aspasia | Időpont: 2007.07.08. 09:27

Újabb iromány.
http://news.q4music.com/2007/07/control_is_it_any_good.html

 
3. Hozzászóló: Aspasia | Időpont: 2007.05.24. 04:50

És itt vannak jókis képek a filmből:
http://www.neworderonline.com/Photos/Gallery.aspx?GalleryID=2950

 
2. Hozzászóló: Zútika | Időpont: 2007.05.23. 15:54
Zútika

Szerintem sose.Megvárjuk a DVD-t.:)

 
1. Hozzászóló: mönye | Időpont: 2007.05.23. 03:22

Kiváncsi vagyok, mikor lesz MO-i bemutató.

 
 
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned, ezt a belépési oldalon megteheted. Amennyiben még nem regisztráltál azt a regisztrációs oldalon tudod elvégezni.


You must be logged to post comments, You can enter on the login page. If You're not registered yet, You can do so on the registration page.
FREESTATE.hu - depeCHe MODE - Koncertek / Concerts
Kapcsolódó hírek
Kategóriák
Hirdetés
FREESTATE.hu ©