depeCHe MODE Fanzine - FREESTATE.hu
 
depeCHe MODE Fanzine - FREESTATE.hu
depeCHe MODE Fanzine - FREESTATE.hu
Cikkek | Lemezkritikák
Hirdetés
Lemezkritika - Sounds of the Universe

Ha valaki arra kíváncsi, hogy miként lehet hagyományos szerkezetű és a „hagyományos hangszerelésű” dalokat értelmetlenül „digitalizálni”, s ezzel minden erényüktől megfosztani, az bízvást számíthat Ben Hillierre. Aki élvezte, hogy miként lehet az „arany 80-as évek” lebutított hangzását gondolkodás nélkül újra előhúzni a kalapból, az meghallgatta a Ben Hillier bábáskodásával készült Playing the Angelt – aki pedig oly megátalkodott, hogy azt is tudni akarja, mi lesz a retró és az erőltetés eredménye, tegye be a lejátszóba a Sounds of the Universe című új korongot, melynek producere – mily véletlen – ismételten Ben Hillier.

Hangzásban a Depeche Mode-nak tízévnyi szívós, kemény munkával sikerült odáig eljutnia, ahová az Alphaville is eljutott az 1997-es Salvationnel: Marian Gold hangja sem szól sokkal rosszabbul vagy másként, mint pl. 1984-ben, csak éppen zeneileg „bontották le” magukat teljesen.
Kissé érthetetlen, hogy Hilliernek egy-egy dologról miért mindig ugyanaz jut eszébe: ahová valami tisztességes ritmusszekció és basszuskíséret illenék, oda prüntyögést és vartyogást pakol, a „még egy kicsit finomítok rajta”-felfogás jegyében minden egyes hangot átenged a maga speciális „szűrőjén”, aminek eredménye a lélektelenség, a „semmi különöset nem akarok kifejeznie a zenével” érzete lesz.
Rendesen össze tudja zavarni a hallgatót, amikor egy lemez pixelesre digitalizált nagyzenekari hangzással kezdődik, ám már az első 11 perc után nehezen tartható az a vélekedés, hogy a beharangozó kislemezként kiadott Wrong lenne az album leghúzósabb dala… Különösebb örömre azonban nem ad okot a maradék 10 dal, mert lényegében nyoma sincs a Depeche Mode-védjegynek számító, a korábbi munkákon hallható megoldásoknak: Martin Gore-nak nem maradt puskapora saját vokáljainak tisztességes felépítésére, mert a számokat ugyanaz az egyhangú többszólamúság jellemzi, mely lényegében a főének egy oktávval magasabb megismétlésében merül ki – hol van már a The Sun and the Rainfall végén bámulatos szépséggel kibontakozó négyszólamúság, a Lie To Me elementáris erővel ható, a kiállás előtt hosszan kitartott kísérete, Dave és Martin hangjának lélegzetelállító összhangja a Here is the House-ban, vagy a maga nemében egyszerű, de annál hatásosabb felelgetés az Ultra zárószámában, az Insightban…?
A korábbi DM-számok szinte mindegyikére igaz, hogy ha az énekszólam dallama nagyrészt „egyhelyben mozog” vagy csupán minimális ereszkedésekből-emelkedésekből épül, a kíséretben mindig van egy hosszabb-rövidebb téma, mely megragad az ember fejében, s ezáltal legalább a szám egy része szinte azonnal dúdolhatóvá válik – ellentétben ezzel a 13 számmal, ahol a változatos és helyenként pazarnak nevezhető Dave-főszólamok mellé csak az egyenzajok, a dobnak még csúfolva is alig nevezhető zörejek és lebutított, kidolgozatlan részek jutottak kíséretül. Mindezt tetézi, hogy az eddigi lemezeken hol bújtatva, hol külön számként szerepeltetett, ének nélküli dalok folytatásaként a Spacewalkerrel kell beérnünk, ami korábban még C-oldalas szám sem lehettett volna…
Az összhangzás, ha lehet, még puritánabb, mint a 2005-ös lemezen – ha nagyon élesen akarnék fogalmazni, azt mondanám, hogy az én ízlésem szerint már rossz értelemben beteges az a zenei „környezet”, melyet Hillier teremt, aki amolyan multi-instrumentalistának és a különféle stílusokban oly otthonosan mozgónak érzi magát, mint Rudolf Péter a Beugró kelléktárában: minden van, amit csak kigondolunk, ezért senki ne lepődjön meg, ha egyszer csak Jean-Michel Jarre Last Rumba-jának szele csapja meg (Little Soul), vagy éppen egy Lilian-beütéses Walking In My Shoes-szerű riffet vélne felfedezni az In Sympathyban vagy esetleg azt hinné, hogy Simon Le Bon és a Duran Duran nyomja a New Moon on Monday újragondolt változatát Perfect címmel…
Most először fordul elő, hogy a Gahan–Eigner–Philpott-hármasnak több elfogadható dala szerepel egy DM-lemezen, mint a fő dalszerzőnek, ugyanis ez utóbbit lámpással is nehéz találni… A Peace a valaha írt legémelyítőbb Gore-szerzemény, a Jezebel még a Breathe-nél is infantilisabb, és a nehéz elhinni, hogy a Miles Away/The Truth Is-t vagy a Fragile Tensiont komolyan gondolta volna, ahogy Gahanék is alaposan mellényúltak a Come Backkel; ez utóbbi még egy félig kész blues-számnak is kevés.
Sokak megrökönyödésére a Recoil subHuman című lemezének második számában tisztán kivehető részletek hangzanak fel az 1993-as In Your Roomból. A szándékosságot nem feltételezve azért érdekes, hogy a záró Corrupt refrén utáni részében a Liquiden hallható Jezebel torokhangú mormogása köszön vissza…
Ezzel a 80-as évek középén dívott, retrónak szánt hangzással az a baj, hogy éppen 2009-et írunk, s ha valakinek ilyen hangszerelésű dalokra támadna gusztusa, inkább vegye elő az akkoriban kiadott nagy slágereket: azok, ha sokszor másban nem is, legalább ebben „korszerűek” voltak…
Ben Hillier egységes, ám túlságosan is homogén hangzású, érdektelen munkája párhuzamba állítható a 70-es évek supergroupjainak (a maguk hangszeres tudásával nemzetközi elismerést szerzett, neves, korábban más-más együttesekben játszó zenészekből alakult sztárcsapatok) egyikével kapcsolatban a leggyakrabban felhozott kritikával: az egész produkció szinte nem is állt másból, mint hosszú és értelmetlen szólókból…
SomeGreatReward kollégám jegyezte meg a Live in Milan kapcsán, hogy „a kislemezekhez készült videoklipek alapján világos volt, hogy a depeCHe MODE már nem akar a műfaj úttörője lenni”. A lemezen hallhatóak mindezt tovább erősítik.



Így szólna

Minden zenekar minden egyes újonnan kiadott albuma azzal „kimondatlan teherrel” kerül fel a valóságos vagy virtuális polcokra, hogy annak minőségét, színvonalát részben a korábbi munkák fényében ítélik meg a rajongók. Az új keletű érdeklődők számára ez egyfajta „fordítva ülök a lovon” helyzetet eredményezhet, hiszen ők éppen az új anyag ismeretében véleményezik majd a régebbieket…
Dave Thomasnak, a Depeche Mode első „történetírójának” szavait idézve a szintetizátor úttörői közé a Roxy Music, a Pink Floyd, a Tangerine Dream, a The Who és a Hawkwind tartozott. A hangszer 1971-es, „használható alakot öltő” megjelenése után egy német együttesnek mindössze három évre volt szüksége, hogy egy színtisztán elektronikus lemezzel óriási sikert arasson Európában és a tengerentúlon.
Természetesen ostobaság lenne kraftwerki mércével mérni a Depeche Mode eddigi 29 évét, ám pár fontos apróságot azért hadd említsek meg.
Mint mindennek, a centralizáltságnak is megvan a maga előnye. Ha egyszemélyben értesz „mindenhez”, kevésbé teszed ki magad annak, hogy a zenei elképzeléseid valamily egész más alakban öltenek majd testet. Kevés zenekarról mondható el, hogy következetesebben képviselné saját alapvetését, mint a Kraftwerk. Irigylésre méltó, hogy vannak bizonyos, mindennek az eredőjét adó – az ókori görögök filozófiáját idézve – „oszthatatlan” dolgok, melyeket 30-35 elteltével is hitelesen, önismétlés nélkül, egy korszerűbb formában lehet kifejezésre juttatni, miközben a Lényeg nem változik… Bátran kimondhatjuk, hogy a lassacskán „zenetörténeti matuzsálemnek” számító Kraftwerk épp’ oly egyedi, utánozhatatlan és „fiatalos”, mint egykoron volt. A német csapatról – egyebek mellett a koromnál fogva is – az „új keletű érdeklődő” szemével (fülével) tudok nyilatkozni.
(Mivel a hír viszonylag új keletű, pontosan még nem lehet tudni, hogy Florian Schneider kiválásával mi változik meg a Kraftwerk háza táján. Nehéz a „kiválás” szót használni akkor, amikor annak nincs is igazán valós jelentése. Ha a Kraftwerk – saját elmondásuk szerint – a Hütter–Schneider-páros szellemi összhangját hivatott kifejezni a maguk elektronikus népzenéjével, akkor ez a német banda végét jelentheti. Ha a Ralf Hüttertől származó idézetet veszem alapul, akkor talán nem: „(…)Nem hiszünk a személyi kultuszban. Ha veszel egy autót, nem szükséges tudnod bármit is azokról, akik gyártották ahhoz, hogy élvezd a vezetést. Ugyanez érvényes a zenére is… A személyi kultusz olyan értelmetlen.”)


A Depeche Mode-dal más a helyzet: itt pár évtől eltekintve párhuzamosnak vehető a fejlődésük és „saját értelmem nyiladozása”. A korábbi lemezeket és a nemrég kiadott remasters-sorozat mini-interjúit meghallgatva lassan-lassan összeáll a kép, hogy hol is került „porszem a gépezetbe”…
A Speak and Spellt komolytalannak, Mode-talannak tartók figyelmét talán arra érdemes felhívni, hogy két dolog miatt sem szabad (Brian Jones után szabadon) „túl keményen ítélni”: dacára annak, hogy a tagok (életkorukat tekintve) akkor még nagyon is gyerekcipőben jártak, s gyakorlatlan kezeik között az egyébként sokra hivatott és képes eszközök sem „muzsikálhattak fényesebben”, a bemutatkozó lemeznek fantasztikus „tere” van, kevés hangsávja ellenére betölti az ember fülét, s a hangzása, az óvatos kísérletezése révén már 1981-ben többel kecsegtet, mint a hasonló életkorúakból, hasonló hangzással kísérletező együttesek évekkel későbbi munkái.

sotu

Tagadhatatlan, hogy a DM az A Broken Frame-mel tette meg az első és legfontosabb lépést, amikor Daniel Miller közreműködésével darabokra törték a róluk kialakult tinicsapat-képet, s kezdték komolyabban venni önmagukat és a zenélést is. 1983-tól kezdve vasfegyelemmel és szívós kitartással megalapozták a Depeche Mode-ot mint együttest, ugyanis sikeresen kitalálták, mit kell tenniük ahhoz, hogy soha többé ne keverjék őket össze másokkal

(íme, az első fontos pillér: a mindenki másétól eltérő, egyéni megszólalás, a belbecs).

Ez a folyamat a Construction Time Again-nel kezdődött, csúcspontját pedig a „legmódosabb” fekete albumnál, a Black Celebrationnél érte el. Természetesen a zenét szerző Gore istenadta tehetsége mellett sok neves ember (Daniel Miller, Alan Wilder, Gareth Jones stb.) megfeszített munkája, kreativitása és kitartása is szükségeltetett a banda előtt tornyosuló, zenei Parnasszus megmászásához. Foglalja össze maga Gareth Jones, a korai lemezek producere, mit gondol a fejlődésről: „Akkoriban (1984-ben) az Einstürzende Neubautennel dolgoztam Berlinben. Ők a zenében fémzörejeket is használó együttesek legelső követei közé tartoznak. Eszemben sincs leszólni a munkájukat. Szeretem a szövegeiket, és a srácokkal is jóban vagyok, de a zenéjük nagyrészt abból állt, hogy találomra kiválasztott tárgyakat püföltek, majd az így keltett zajokat mikrofonok segítségével rögzítették és játszották vissza. Mi pontosan ugyanezzel próbálkoztunk a Construction Time Again idején, csak éppen nem ismertük az Einstürzende Neubautent. Akkor találkoztam velük ismét Berlinben, amikor nekiálltunk a Some Great Rewardnak, és már elkészültem a Halber Mensch című anyagukkal. Életem meghatározó időszaka volt…. Én vezettem be a Neubauten tagjait a hangfeldolgozás és a mintavételezés rejtelmeibe, és a velük való munka során szerzett tapasztalataimat felhasználva képes voltam még izgalmasabbá tenni a DM által kitalált hangokat, dallamokat és aláfestő elemeket. Igen, sok közös van a kettejük munkásságában.”
Nagyon leegyszerűsítve úgy is fogalmazhatnék, hogy a DM a Kraftwerktől vette át a technizáltságot, a szintetizátorok iránti megszállottságot, és megfosztotta azt a – Kraftwerknél elvitathatatlan erényként említhető – gépiességtől, „merevségtől” és a ritmikusan vissza-visszatérő ismétléstől, a fennmaradó helyet kitöltötte a klasszikus intro-versszak-refrén-versszak-refrén szerkezettel, majd Gareth Jones és Daniel Miller segítségével mindezt okoszaj-burokba csomagolták…

sotu

Ha egyetlen dalban kellene bemutatni, milyen is ez a „pengeéles iparizaj-Mode”, akkor a Something To Do metalmixét, ezt a minimalizmusában is gazdag, a székhez szögező, pupillatágító, aztán a földbe döngölő átiratot ajánlanám meghallgatásra…
Az 1986-os lemezzel zárul a Mode kompromisszummentes időszaka. A következő évben jelenik meg a „vállalható engedmények” időszakának első lemeze, a Music For the Masses, mellyel csak annyit lazítanak a gyeplőn, hogy a továbbra is fanyalgó, ám észrevétlenül már megpuhított részközönség ráharapjon az eléje vetett csalira… Néhányan – ostoba halak módjára – úgy gondolták, hogy a horgász helyett ők diktálnak: bekapják a finom falatokat, majd teli hassal szépen elúsznak… Az 1990-es, földcsuszamlásszerű sikert hozó Violator csalijaként ez a kicsit „populárisabbra hangszerelt” lemez jó mórként megtetette a maga dolgát, és előkészítette a terepet, mellesleg megnyerte magának azt az Anton Corbijnt, akinek a hamarosan hazánkba érkező életmű-kiállításán különteremben mutatják be a DM-mel kapcsolatos munkáit

(a második fontos pillér: a mindenki másétól eltérő, egyéni megjelenés, a külcsín).
sotu

A holland művész fejében különös egységet alkot a zene és a kép. A fekete-fehér rögzítési módot és a szemcsés filmalapanyagot előnyben részesítő Corbijn képes volt időtlenséget sugárzóan rögzíteni a Depeche Mode racionálisan szinte megfoghatatlan lényegét, négyüket jobban megismerve, velük „együtt lélegezve” kihangsúlyozni az egyes tagok jellemző és a közönség számára szimpatikusnak értékelhető jellemvonásait (Dave férfias vonzerejét; Martin magába fordulóan kitárulkozó érzékenységét, Alan visszafogott, távolságtartóan hűvös, de ellenállhatatlan charme-ját; Andy játékos „okostojás”-báját)

(a harmadik pillér: a jellemekből adódó egyedi immaterialitás, „anyagiasultság”)

A mindenkit meghódító Violator tette fel a pontot a DM „szintizene”-időszakának i betűjére: a lényegében már jó 4 éve sem tisztán elektronikus hangzás elérte önnön határait, ahonnan már csak visszafejlődni lehetett… Bár Andy technolemezként aposztrofálta az 1990-es korongot, ez maga volt a Depeche Mode… Érdekes, hogy mennyire idepasszolnak Dave 1988-as szavai: „Egyszerűen… egyszerűen nem lehetett ugyanúgy folytatni, ahogyan addig tettük –  10 hosszú éven keresztül. Mihez kezdjünk most? Mintha elértük volna önnön lehetőségeink határát. Muszáj volt… Muszáj volt másképp csinálni. Minden megváltozott. Valahogyan meg kellett újulnunk ezek után…”

sotu

Talán az egyetlen lehetséges irányba fordultak: hogyan lehetne párosítani az elektronikát a gitárzenével? Dave ugyan nem tudta, hogyan is kellene mindezt végrehajtani, ám makacsul szorgalmazta a váltást, másról hallani sem akart. Alan is hajlott már az „élő” hangszerek mind gyakoribb használatára, Martin pedig kénytelen-kelletlen beadta a derekát. A Songs of Faith and Devotion végletekig kifinomult, „mindenen túli” hangzása annak az üstökösnek a fényére emlékeztet, mely a végső megsemmisülése előtt még egy hatalmas, utolsó ragyogással izzik fel, majd darabjainak szétszóródása után nyomtalanul tűnik el az égboltról. A széthullás utáni első, még fénylő darabok legszebbike volt a Tim Simenon értő „felügyelete” mellett elkészített, 1997-es Ultra, melyben az volt a legbiztatóbb, hogy a szétesés ellenére egy új, másként ragyogó égitest lehetőségét hordozta magában, gondoljunk csak a korábbi sorkislemezek közül is kiemelkedő Painkillerre vagy az Only When I Lose Myselfre.

Sosem felejtem el, hogy ez a zene nagyban segített „túlélni” tinédzserkorom legnehezebb pillanatait; azokat a hónapokat-éveket, amikor az ember csak keresi, de még nem találja meg önmagát, nem tudja megválaszolni, hol a helye, mi dolga ebben a világban. Ilyenkor olyanok munkájából merít erőt (legyen az zenei, képzőművészeti, irodalmi vagy tudományos teljesítmény), akik már túljutottak ezen a nehéz időszakon, és elszántságukkal, akaraterejükkel tartást adhatnak másoknak. Egy életre szóló élmény volt például Madame Curie életrajzát olvasni, mert annak minden sorából félelmes erejű pozitív energia sugárzik.
Fiatalon talán kevesen vagyunk képesek kiemelkedő teljesítményt nyújtani. Egy átlagos képességű kamasznak gyakran nem marad más lehetősége, mint hogy önbizalmát mások tehetségének apró, le-lecsippentett morzsáiból építgesse. Szinte kézenfekvő a megoldás, hogy egy nagyon-nagyon régi, de annál inkább hatásos módszerhez folyamodjon, mely már az ősembertől sem volt idegen: eleink a barlang falára rajzolt, a vadállatokat ábrázoló képekkel, a vadászatot szimbolizáló rajzokkal először gondolatban ejtettek el a prédát, így merítve erőt a nem kevés kockázattal járó tényleges megvalósításhoz. Modern korunkban ugyanezt a technikát idézi az a műveletsor, amikor tizenévesen tollat ragadunk, és az általunk annyira szeretett előadó, művész gondolatait a saját kézírásunkkal vetjük újra meg újra papírra… Emlékként eltettem magamnak azt az 1991-es, filléres naptárt, amiben ezt a gyakorlatot követtem újra meg újra. Most, 34 éves fejjel roppant izgalmas ismét átélni azt az időszakot, és újra felidézni, hogy milyen volt az ágyon heverve és Depeche Mode-ot hallgatva firkálgatni… csak firkálgatni… Két teljesen szokványos naptárbejegyzés, az éppen aktuális vérvétel és a rendes évi osztálykirándulás időpontja között egyszer csak dalszövegrészletek és albumcímek bukkannak fel, barna színű töltőtolltintával írva, s az egyes számokból kiragadott részleteket olvasva az jut eszembe, hogy vajon elmúlhatnak-e valaha a fiatal felnőtt koromban érzett félelmeim vagy újra és újra ugyanoda jutok vissza, s lényegében semmi sem változott…? (My secret garden’s not so secret anymore! Run from the house, holding my head in my hands…) vagy (I heard it from my friends about the things you said / They know my weaknesses) és persze (Little 15, you help her forget the world outside, you’re not part of it yet) Borzongató, ahogyan a 18 évvel ezelőtti kézírásommal a Here is the house, where it all happens, those tender moments under this roof  és a Let me see you srtipped down to the bone kezdetű sorok sorjáznak a gyenge minőségű papírra nyomott naptár meghullámosodott lapjain… 20-30 oldalt találok sűrűn teleróva szavakkal, s ekkor jövök csak rá, hogy az évek során mi is veszett el szinte észrevétlenül a köztem és a DM közti kapcsolatból: nincs már katarzis, érzelmileg már nem érint meg, amit ők hárman alkotnak… nagyon rossz ezt belátni, még rosszabb megélni.
Ennek nem pusztán az az oka, hogy mindannyian megváltoztunk: úgy érzem, hogy belőlük eltűnt valami, ami lassan belőlem is kiölte a régi időket idéző elragadtatás iránti képességet. 1997 után a fiúknak alaposan végig kellett volna gondolniuk, hogy merre tovább – pontosabban van-e tovább? Egy zenésznél az én naptárba firkálós módszerem valahogy úgy nézhet ki, hogy éjjel-nappal a kedvenceit hallgatja, s a sok meghallgatástól egyre jobban azt érzi, hogy a másik által teremtett zene mintha teljesen a sajátjává lényegülne át, mintha már egyenesen benne született volna, belőle fakadna. Valamilyen szinten a Depeche is „tökéletesen magáévá tette” a The Cure, az OMD, a Kraftwerk vagy a Human League zenéjét, s ezen „biztos alapokra” építették fel saját magukat. Ha elővesszünk egy 70-es években készült Kraftwerk-lemezt, és azt összehasonlítjuk mondjuk a 2005-ös Minimum Maximummal, akkor éppen annyira nem találhatunk semmiféle „rést” vagy „hézagosságot” a fejlődésben, mint ahogy az inkák által emelt építmények kövei közé sem tudjuk bedugni a tollkésünk hegyét – a homogenitás tökéletes. A következetesség és a vasszigor 39 évvel később is gyümölcsözőnek bizonyul, míg a Mode esetében úgy érzem, hogy „something ent wrong along the way”, vagyis a felépítményt tartó három pillér szétporladni látszik…
Az első pillérnek neveztem a mindenki másétól eltérő, azonnal és félreismerhetetlenül megkülönböztethető hangzást. Arra, hogy a Depeche Mode képes volt ennek megalkotására és hosszú időn át a képviselésére is, azt a saját tapasztalatainkon kívül többek között a Remasters-széria kisfilmeiben megszólaltatottak is igazolhatják (például Derrick May, a színesbőrű amerikai DJ elmondása szerint ’83-ban a funkysnak tartott Get the Balance Right!-ra pörögtek megállás nélkül a detroiti srácok), s a 90-es évek dance-irányzatainak jeles képviselői egyértelműen a Depeche-t nevezték meg „löketadóként”, de megemlíthetném pl. a The Killerst is, akiket (saját elmondásuk szerint) egyenesen a DM léte „szült” a világra.

sotu

Úgy vélem, hogy egészen 1993-ig a Mode formálta a könnyűzene bizonyos irányzatait, ám az Exciter megjelenésével ez a „trend” megfordult. Nem arról van szó, hogy helyteleníteném az újszerűségre való törekvést, de az új évezredben a Mode elvesztette korábbi „lámpás”-szerepét, mert az elektronikus zene teljesen hétköznapivá és sokak által műveltté vált, minek következtében a korábban az „úttörőszerepet” más irányba folytató DM-et egész egyszerűen bedarálta a saját közege, mert nem nyílott lehetősége többé a 80-as években megtapasztalt „nagy zenei dobás” megismétlésére.
A baj nem jár egyedül, így a második tartóoszlopként funkcionáló külcsínnel is akadtak problémák: Anton Corbijn úgy „kidolgozta magát” a 90-es évek közepére, mint amikor a Guns kiadta a duplakorongos Use Your Illusiont: elfogyott a puskapor… Azt a színvonalat, amit a hollandnak 1987 és 1993 között sikerült megvalósítania, a későbbiekben már nem tudta hozni (vizuálisan ugyanolyan mesterműnek tekintem a SOFAD-időszak lemezborítóit és színpadképét, mint magát a zenét). Elég csak megnézni, hogy (legalábbis a korábbi évek munkáihoz képest) mennyire ötlettelen arculatot álmodott meg Corbijn mondjuk az Exciterhez. Az REM-es Michael Stipe mondta Antonról, hogy egyszerűen képtelen hibázni, ha a fotózásról van szó. Nos, lehet, hogy a 2000 után készített képei valóban „hibátlanok”, de semmi sincs belőlük a korábbi súlyos jelentőségteljességből. Míg korábban kis túlzással órákig lehetett „gyönyörködni” egy-egy Anton-féle DM-alkotásban, addig a Sounds of the Universe eddig megjelent anyagaival eljutottunk odáig, hogy képtelen vagyok mást látni a fotókon, mint amit egyetlen pillantással le lehet róluk olvasni: az inkább ruhamodellnek, mint énekesnek látszó Dave a két másik társaságában áll az erdőben, a műteremben vagy a hatalmas téren, és mintha a hátteret helyenként uraló, stilizált földgömb képzőművészeti értelemben vett érdekessége és a három személy között nagyon laza vagy éppenséggel semmilyen elvont, illetve konkrét kapcsolat sem lenne… Az ötlettelenség iskolapéldájaként általában az anti-kislemez Goodnight Lovers borítóját vagy az Exciter egyenfekete, sablonos füzetét szoktam emlegetni, de nem sokkal jobb a helyzet a hamarosan megjelenő új album képi mondanivalójával sem.

sotu

A harmadik pillérként számon tartott „jellemek anyagiasultságával” sincs már minden „rendben”: a korábbi zaklatott életviteléből fakadó jellemtorzulása Dave-nek nem vált előnyére; a magánéleti hercehurcák ugyanígy nem tettek jót a befelé fordulóan exhibicionista Martinnak sem. Egy szakember számára minden bizonnyal boncolgatnivalóan érdekes téma lenne, hogy Mart szinte már kontrollálatlan e-bayes hangszervásárlása értelmezhető-e egyfajta pótcselekvésként? Miért vásárol számolatlanul régi hangszereket egy olyan zenész, akinek dalszerzői képességei ugyan nem vitathatók el, ám mégsem jutott túl a „két kézzel, de két ujjal játszom” fejlettségi szinten? Ha az a cél, hogy minél minőségibb hangszerelésű zenét hozzak létre, ám ehhez már nem szükséges a régi, analóg hangszerek birtoklása, mert a számítógép segítségével bármelyikük „imitálható”, akkor mire ez a nagy költekezés…?
A tettek mindig beszédesebbek a szavaknál. A Kraftwerk például nem hangoztatja folyton, hogy minden korábbinál nagyszerűbb lemezt készítettek a frissen megjelent koronggal, ők „csupán” elérték azt, amiért hosszú évekig dolgoztak: a hús-vér „gép” és a tökéletessé fejlesztett „szoftver” egységét. A Mode körül egyre nagyobb a médiafelhajtás, röpködnek a szuperlatívuszok, az öndicsérő szavak, de a nagy felhajtás és befektetés ellenére a zene minősége nem javul, sőt… Úgy tűnik, hogy megártott a későn jött elismerés, megbecsülés, amire annak idején annyira és oly sokáig vártak – s ami még rosszabb: mindet dicséretet készpénznek is vesznek, s közben a szerénység és az öntudat elszunnyadt…
Korábbi önmagához képest a Mode nem szól jobban sem koncerten, sem pedig a stúdióban. Bár „zárt térben” Dave továbbra is képes megfelelő szinten énekelni, a korábban kialakult képet némileg árnyalják a kor (ostoba) szokásainak megfelelve kiadott „kandi kamerás” stúdiósnittek (kimondottan röhejes, hogy Andy levédette a „FletchCam” szóösszetételt), ahol azért tisztán hallhatók a kisebb-nagyobb hibák is, de az összhatást igazán a Spinner-beli fellépésen tapasztalhatók tudják rontani, ahol szinte rá sem ismerhetünk Dave hangjára. Nehéz lenne a korábbiakhoz hasonlítható „hangszerelési truvájokról” beszélni, miközben ellenpéldáért nem is kell messzire menni; gondoljunk csak a Martin által kiadott Counterfeit 2 néhány dalára (Stardust, I Cast a Lonesome Shadow). E feldolgozáslemeznek az az igazi erénye, hogy különböző szerzők teljesen eltérő stílusú dalait sikerült egységessé, de nem egyhangúvá, s ami még fontosabb, „észrevétlenül” Martin Gore-ossá alakítani. Az előbb említett Hank Williams-átirat például olyan kifejezőerővel szólal meg (főleg a Stewart Walker-féle továbbfabrikálás révén), mint egy DM-klasszikus, mondjuk az A Question of Time.
Ezeket a vonásokat hiányolom a 2000 óta kiadott lemezekről, és arra a szomorú következtetésre voltam kénytelen jutni, hogy a DM egyfajta tudathasadásos állapotban leledzik, emiatt (részben vagy teljesen) megszűnt a tagok közti a szellemi összetartás. Meggyőzőbb lenne a végeredmény, ha új keletű nyilatkozataik nem a minduntalan ismételt frázisoktól és a „semmitmondásoktól” hemzsegnének.

A The Shadows név minden bizonnyal a nálam fiatalabbaknak is mond valamit. Leghíresebb daluk, az Apache címét kifordítva azt mondhatnám róluk, hogy ők a főleg instrumentális gitárzene még élő „mohikánjai”. 2005-ben dobták piacra az utolsó koncerttunéjukat megörökítő DVD-t, melyen bónuszként megtalálható egy háromnegyed órás beszélgetés, amolyan „remasters”-stílusban. Ott ül az ős-Shadows két alapító tagja, az őszbe csavarodott fejű ritmusgitáros, Bruce Welch és a Mr. Szemüvegként is emlegetett Hank Marvin, és sztorizgatnak… Szimpatikusan, szerényen, mentesen az önelégültségnek még csak az árnyékától is – pedig ha valaki, hát Hank Marvin lehetne akár beképzelt is önnön nagyszerűségétől, hiszen gitárosnemzedékek egész sora ragadott kifejezetten miatta hangszert… A lényeg természetesen a film végén hangzik el, pont Marvin szájából, mintegy összefoglalva az 1959-ben alakult együttes ars poeticáját:
„Lényegtelen, hogy egy dalt hányszor játszottunk már el… Csak ezen a turnén az Apache 37-szer csendült fel, a pályafutásunk során pedig több százszor eljátszottuk már – ám aki a nézőtéren ül, az jó, ha egyszer látja. Tudom, sokan vannak, akik több előadásra is eljönnek, de a legtöbben csak egyszer látják a koncertet. Még ha egész évben koncertezel is, akkor is maximum kétszer találkozhatunk… Nekik az az egy is hatalmas élmény. Megtanultam magam a közönség soraiban ülők helyébe képzelni; hogy milyen izgatott lennék a kedvenc zenekarom koncertjét hallgatva: „Remélem, ezt is eljátsszák… meg azt is…” És amikor meghallod a várva várt dalodat, bízol benne, hogy a zenészek teljes erőbedobással, őszintén és szenvedélyesen adják majd elő. Erre törekszem hosszú évek óta. Akárhányszor eljátsszuk az Apache-t, úgy játsszuk, mintha soha többé nem tehetnénk meg. Mindent bele akarok adni a játékomba. A közönség erre számít, ebben bízik, s te nem okozhatsz nekik csalódást…”
Nos, ha a szándék meg is van a Depeche-ben, a „kivitelezés” egyre gyakrabban hagy kívánni valót maga után… Kicsit sarkítva mintha maga Martin Gore is elismerné mindezt a Wrongban: „Addig játsszuk a zajt, míg az dallammal nem ér fel…”


   
   

   

2009.03.31. 12:30 | Kucced | 57812 Olvasás | 254 Hozzászólás | Nyomtatás
 
Lapozás: « Első  <  7 8 9 10 11 >  Utolsó »
94. Hozzászóló: Depeche boy | Időpont: 2009.04.08. 11:47
Depeche boy

De Mönye!Hogy lehet kritikát mondani a soundról,ha csak ilyen gyatra minőségben tudjuk meghallgatni?Azért ez egy nagy handicap…
Faszább minőségben, jobban fog az szólni!
:-)
Amúgy azért van igazság abban, amit mondasz! :)

 
93. Hozzászóló: mönye | Időpont: 2009.04.08. 11:19

Ami meg nem tetszik, azt hiába hallgatom meg 2154545 -ször, akkor se fog bejönni.   - Így igaz! ;)

 
92. Hozzászóló: Tharsis | Időpont: 2009.04.08. 11:17
Tharsis

Nem értek egyet mönye. Nem mindenki esik hanyatt első hallásra a zenéktől. Én is ilyen vagyok. Ritka ami elsőre lenyűgöz. Ami meg nem tetszik, azt hiába hallgatom meg 2154545 -ször, akkor se fog bejönni.

 
91. Hozzászóló: mönye | Időpont: 2009.04.08. 11:15

Régebben nem azért hallgattam sok mode-ot, hogy tetszen a hangzása.
Nem azért hallgattam meg egymás után 25x a Barrel of a Gun-t, hogy szokjam a hangzását, hanem azért mert olyan kib.szottul odab.szós sound+ének volt benne, egy olyan szám végi csúcspont, ami feledtette .... hiányát.
Azért hallgattam meg a The Sun And The Rainfall-t nagyon sokszor, mert olyan érzéseket keltett bennem, amit zene előtte még nem. Ugyan ez vonatkozik a Puppets-re, Leave In Silence-re, Oberkorn-ra, It’s No Good-ra, Home-ra.

Direkt kihagytam a “klasszikus” mode zenéket, amiket szintén nem azért hallgattam sz.rásig kazettán majd cd-n, hogy szokjam a soundot. Számomra elfogadhatatlan kompromisszum az, hogy magamra erőltessek valamit, ami második hangzásra sem tetszik. Mégegyszer: számomra!

 
90. Hozzászóló: lackókácska | Időpont: 2009.04.08. 10:16
lackókácska

Sarhegyi! Ez szép volt!!! Valahogy én is így vagyok!
Én az “Ultra”-át sírom vissza és a “A Broken Frame”-et !
Kevesebb digitalizálást és több gitárt képzeletem a lemezre.
Én így közel 40-hez már arrébb mentem a zenében,mint a 80-as évek. A Mode örök marad számomra,de megjelent a Clawfinger és a Static-X is(+sorolhatnám),akik azért a keményebb vonalat viszik,de aki, érzi az érzi! ;)
Azokkal értek egyet akik azt hangoztatják,hogy hallgatni kell az anyagot! Ja,egyre jobb! :)
A “Wrong” az album csúcsa!
A stúdiós “csupasz” változatok tarolnak,jobban elfogadtam volna az albumon azt a hangzást.
A KONCERT MAJD MEGOLD MINDENT!!!! ;)

 
89. Hozzászóló: db02 | Időpont: 2009.04.08. 06:22

hoppá....elírtam….

Strange days helyett Strange hours….:))

sorry

 
88. Hozzászóló: sarhegyi | Időpont: 2009.04.08. 05:28

Végigolvasgatva Kucced kritikáját, sok tekintetben nem értek vele egyet.
Először is, persze inkább álljon itt egy kritikus elemzés, mint egy “mindegy miszól, csak feketében legyünk, és ne ismerjünk magunkra a hányástól” kategóriájú tinifan véleménye.

Nem vagyok zenész, nem tudom, hogy megy a stúdiómunka, de Kucced
ezt a Hilier-t sározza. Tulajdonképpen mi köze a hangzáshoz Hiliernek ?
Még ha mond is véleményt, nem tudom elképzelni, hogy olyan kerüljön a lemezre, amivel a Depeche fiúk (közel az 50-hez) ne értenének egyet.
Magyarul, rendben van, hogy a hangzás tekintetében mást vár valaki, de akkor
ezt Gore-ék szemére vesse.

Nem értem miért kell helyet pazarolni a megnyilvánulásaikra, meg hogy önkritika, stb. Ez a showbiz része. Mindenki maga minősíti a végeredményt azzal, hogy hallgatja vagy nem.

Hogy jön ide a Kraftwerk ? Ja, hogy szintén láttak elektronikus hangszert ?
Hát a Lagzi Lajcsiék is nyomogatnak ilyet, meg a Csocsesz.
A Kraftwerk egy egészen más világ. És egyébként is, mikor csináltak ők utoljára valami értékelhetőt?

Ezt az Alan emlegetést is el kéne már felejteni. Azóta már született egy It’s No Good, stb.

Egyetértek viszont azzal, hogy én sem szeretem Martin seeleje-sevége-sedallam-sesemmi nyavalygással teli számait. Itt olvastam valahol, hogy
az ő kedvence a Little Soul, és a Peace. Na ezek számomra hallgathatatlanok,
de amíg megír egy Wrong-ot meg egy Fragile Tensin-t (nagy kedvenceim),
addig tőlem nyavalyoghat is egy kicsit.

És legyünk őszinték, vegyünk bármely megjelenő lemezt akármelyik kedvencünktől. 10-ből hány van rajta, ami igazán tetszik ?
Nekem erről tetszik a Wrong, Fragile Tension, Miles Away, Hole to Feed, Corrupt, In Sympathy.

Szerintem ez nagyon jó arány, sőt nem emlékszem, mikor írtak utoljára
ilyen jó számot, mint a Wrong.
A végig zajos, dallamok nélküli , kínlódás Playing The Angel-hez képest
mindenképp előrelépés, sőt a Wrong-ot a valaha írt legjobb számuknak
tartom.

Ja és ez a “két újjal történő zenélés” még a halálom.
Megírta a Wrong-ot, vagy nem ? A végeredmény, a hangzás a lényeg.
A sok újjal, sok végtaggal történő ámulatba ejtést úgy hívják, hogy
előadóművészkedés, ami nálam a sport kategóriája.
De az az ügyes kezű zongorista mikor ír maga olyan zenét,
ami magával ragad, elvarázsol, mint engem a Wrong ?

 
87. Hozzászóló: db02 | Időpont: 2009.04.07. 13:48

folytatva

Már csak ezért sem akarom ezt az albumot olyat korábbi munkákhoz hasonlítani, mint a Never let me down again vagy az Enjoy the Silence.
Egyáltalán nem akarom ezt az albumot a múlt fényében vizsgálni.
“That time has passed
Some things that never really last”
Az az idő elmúlt a d.m. életében is, a rajongók életében szintúgy. A d.m. ezúttal is azon fáradozott, hogy valami újat adjon. Ami tartalmában képviseli mindazt,  ami jelen pillanatban a depeche mode-ot jelenti…és én megelőlegezem a bizalmat,  hogy valóban mindent megtettek azért, hogy a forma méltó legyen ehhez a tartalomhoz. (a bizalomra ezúttal ezért van szükség, mert számomra sem tetszetős minden megoldás az új albumon..pl. a Come Back-ből egyelőre a bare verzió a preferált).

A nevezett ‘legkiválóbb’ albumok elkészülte óta sok dolog megváltozott a zenekartagok életében…..a rajongók is változtak. Mindannyian változtunk. Nem hiszem, hogy elvárhatjuk, hogy minden a rágiben maradjon. Berakjuk az új . dm. albumot és minden a régi, újra jön a régi katarzis…stb
Ez sztem nem így működik.  Nem léphetünk kétszer ugyan abba a folyóba…vagy, ahogy Martin megfogalmazta…
“Things must change.
We must re-arrange them”

Sztem inkább az volt a tendencia a mútban, hogy a megjelenés pillanatában az új album többnyire csalódást keltett és az évek előrehaladtával egyre inkább hallhatóak voltak ilyen hangok ...emlékszem: ez számomra is így volt minden egyes albummal a Music for the masses-től kezdve…de a végén mindíg úgy éreztem (talán csak évek múlva), hogy az az album egy oda illő darab volt a d.m. történetében…és hát az én életemben is, ha már ott voltak a mindennapjaimban….

Ezek után számomra inkább az a képlet működőképes: a d.m. alkot, ahogy épp jónak érzi és kb. ‘tök mindegy’ (ismét költői túlzás) mit tesz le az asztalra, az aktuális album akkor és ott a depeche mode-ot jelenti ...Akinek tetszik, az hallgatja….és ezek a srácok nem fognak elnézést kérni azért, mert nem vonultak ki csendben a köztudatból vagy mert a fotók/zene nem hozza a régi borzongást stb. Nyilvánvalóan élvezik amit csinálnak és közkinccsé teszik a végeredményt.

Persze, ha már univerzum, akkor megkerülhetetlen “A mindenséggel mérd magad!” frázis ill. a szerénység kérdése.

A studió videókat nézve /hallgatva nyilvánvaló, hogy adottak bizonyos korlátok a d.m. számára zeneileg. Bár a 80-as évek mércéje szerint hatalmasat fejlődtek, azért még mindíg akadna javítani való a hangszeres jártasságban vagy hangképzésben…akár a hangszerelési megoldásokban is….de sztem náluk alapvetően nem ezen van a hangsúly. Tiszteletre méltó erőfeszítéseket tettek/tesznek a fejlődésükért…és ez hallható is ...többnyire…

Ráadásul: minden zenész/zenekar életében vannak gyengébb periódusok. Nem akarok példákkal élni, de sok remekül induló szerző élt át szürkébb hétköznapokat (és adott ki gyengébb lemezeket) mielőtt újra, igazán megtalálta volna önmagát és tudott volna újítani a zenéjén. A depeche mode egy kísérletező beállítottságú zeneker. Nem ragaszkodik régi, jól bevált ötletekhez…..elkerülhetetlen, hogy ebben az ‘állandó útkereső’ állapotban ne legyen legalább néhány gyengébb munka….

Summázva: született, egy olyan lemez, amihez ‘hasonlót’ akár egy jól képzett hobby-zenész csapat is összerakhatna jó pár hónapnyi kemény munkával…
A Sounds of the universe albumot azonban a depeche mode készítette…ezért ez nem egy jó, rossz vagy tűrhető album…Ez egy Depeche Mode album…


‘We’ve come undone
To me you’ll always be the one’...the only one depeche mode..:)))

*** :  az analóg cucc már csak azért is jobb, mert egy plug-in sosem szól úgy, mint egy analóg cucc. Egyszerűen azért mert a mintavételezés elvén működik, így nem tartalmaz minden ‘ízt’ az analóg hangból…a plug-in, vagy vst remek és pénztárcakímélő megoldás…..bevállalható kompromisszum (zenei közegben már gyakran megkülönböztethetlen a digitális az analógtól…....de a digitalizált változat mégsem az eredeti. Linket nem másolhatok be, de profiaudio oldalon sok érdekes cikk olvasható erről)

 
86. Hozzászóló: db02 | Időpont: 2009.04.07. 13:47

Örömmel olvastam Kucced lemezkritikáját. Sok emléket felidézett arról, hogy miért is szerettem tizenévesként Depeche Mode-ot hallgatni.

A ‘kritikai’ részét spontán, szubjektív véleményként kezelem, így a kommunikáció jegyében gyorsan le is írnám a saját meglátásaimat a cikkről ill. az új lemezről (mindvégig tiszteletben tartva a cikkben szereplő érzéseket/gondolatokat)

Sztem is szerencsés dolog lett volna Ben Hillier helyett mást választani, noha így is az maradt volna alapkoncepcióként, hogy a zene ?digitalizált? és telis-tele van prüntyögéssel és vartyogással. A d. m. tagjai meglehetősen sokféle zenét hallgatnak - sztem mára kifejezeteten elmélyült muzikalitással rendelkeznek bizonyos területeken - és sokféle dologra nyitottak. Martin remek country énekes (és készített remek felvételeket klasszikusabbnak vehető hangszerelésekkel), Davehez közel áll a jazz vagy rock hangzás. Nyilván mindez megjelenik így vagy úgy…de alapvetően a depeche mode-ot szeretnék megőrizni ‘elektronic band’-nek.

Persze még így lehet sokféle a végeredmény: lehetne a hangzás grandiózus - pl. a régi Jarre lemezek ‘űrhangzását’ vagy a Devotional tour-t nyitódalának a Higher Love-nak a csiszolt, erőteljes mégis selymes szintihangzását idézve - ,  a SOTU albumnak mégis másfajta ‘sound’ ad karaktert.

Őszintén bevallva: én is másra számítottam. Az album elején, a klasszikus nagyzenekari koncerteken hallható zenekari hangolást idéző bevezető számomra az A.E. Bizottság ‘Kalandra Fel!” lemezét juttatta eszembe, csak itt a “Mit lácc Laca??!” felelgetés helyett azonnal indul Dave prezentálásában a ‘mode feeling’; a hangulat sztem azonnal magával ragadó (ha az ember vevő erre a hullámhosszra).

Az album ritmus-szekció megoldásai kifejezetten nem tükrözik azt, ami a jelenleg nálam domináló zenei/esztétikai elvek alapján faszának lenne mondható. Amikor először láttam a dob sample készítésről bemutatott videót, akkor sokkal átütőbb, eredeti dobhangzára készültem.
http://www.youtube.com/watch?v=ju0k07WJroQ&feature=channel
Depeche Mode - In The Studio (2008) - Web Clip #2

Ehhez képest kaptam valamit, amiről egykori osztálytársam Casio szintije jut eszembe:)...élve a költői túlzás eszközével…

Az utóbbi években úgy látom az a tendencia a d.m. hangszerelésben/masterben, hogy pl. feltűnően háttérbe szorul a klasszikus pergődob funkció. Alan sztem egészen más irányba vitte volna az album hangzását (vö: Strange Days by Recoil)...

A csalódás helyett azonban bennem inkább a kérdés fogalmazódott meg, hogy most ez mi akar lenni, ha már nem az, amit vártam.:))

Az intro számomra megadta a választ: ha valami magasztos, rendkívüli dolgot akarunk hallani, akkor az univerzum természetesen nem így szól. Az univerzum akkor szól így, ha gyerekek vagyunk és játszótérnek tekintjük azt.
Aztán igazolva éreztem magamat, amikor ilyen ‘gyermeki’ hangszereket véltem felfedezni a hangszerelésben (mint pl. xilofon vagy xilofon féle hangzás az In chains-ben).
Így számomra ez inkább egy olyan album, mint a Borek Frame volt. A kezdeteket hozza vissza, mind érzésben, mind hangszerelési ötletekben (annak technológiájával együtt….pl. a sok felvásárolt analóg cucc…*** ...én becsülöm Martinban, hogy ezt az utat választotta. Minden tőle tellőt meg akart tenni az albumért) Amolyan ‘vissza a gyökerekhez’ vagy ‘legyünk újra gyerekek’...“We can relive our youth”....én valami ilyesmit érzek a hangszerelésben. Határozottan igazolva érzem magam, ha megnézem a studio videókat:  egészen naív és bájos légkörben zajlottak a munkálatok…mindez kiegészülve az időközben megtalált ‘békével’ és tapasztalatokkal’, amit az évek hoztak a zenekar számára és most mindezt leülepedve nem arra sarkallta Őket, hogy “Na, dobjunk egy nagyot és legyünk nagyon precízek készítve egy zseniális albumot”...sokkal inkább az “érezzük jól magunkat, hiszen annyi közös emlékünk van” volt a meghatározó dolog. “Legyünk együtt újra a depeche mode, de ne vegyük túl komolyan magunkat”....gondolom én….

folyt köv

 
85. Hozzászóló: sarhegyi | Időpont: 2009.04.07. 07:21

Én csak most kezdem hallgatni, viszont szerintem inkább öröm,
mint bánat a mostani munkájuk.

A véleményem úgy teljes, ha hozzáteszem,hogy pl.a Playing The Angel-t
nem tudtam megemészteni, és nem is akartam.
Vannak zenék, melyeket utólag szeretek meg (pl. most fedeztem fel a korábban sosem halott Ultravox / New Europeans-t), de nem szeretem azt a bamba dumát, miszerint ‘sokat kell hallgatni’ valamit.
Vagy megfog benne valami első hallgatásra, vagy nem is fog.

Az új albumon eddig nálam a Fragile Tension a #1, brutálisan jó a Wrong,
jó a Hole to Feed, és az In Sympathy.
A többit még hallgatom.

A Jezebel-ben Martin hajlításai nagyon idegesítőek.
Szerintem nem kéne énekelnie.

 
84. Hozzászóló: sonic | Időpont: 2009.04.07. 07:04
sonic

Metropolis! Tetszett amit írtál, sok mindenben egyetértek veled. Szerintem az Ultra óta a SOTU a legjobb albumuk. Nincsenek kiugró slágerek, de hihetetlenül konzisztens és erős egyben. A lemezkritikát illetően a magam részéről most már ki merem jelenteni: elhamarkodott, az új albumra vonatkozóan felületes és igaztalanul lehúzó. Csak példaként említeném meg, hogy a sokak által nagyon kedvelt (általam is) és etalonként emlegetett SOFAD tartalmaz néhány felületesebben kidolgozott dalt: Rush, Get Right with Me, Mercy in You, (ez szigorúan magánvélemény és ezzel be is fejeztem az összehasonlítgatást)!  ;)

 
83. Hozzászóló: Claude | Időpont: 2009.04.06. 13:56

Önkritika a részükről valóban kellene….

 
82. Hozzászóló: newzoli | Időpont: 2009.04.06. 12:49
newzoli

sziasztok! van egy DM poszterem.kb 80x160-as a hivatalos koncertplakát….emil….emil…DEbrecen,NY1 :)

 
81. Hozzászóló: mish | Időpont: 2009.04.06. 12:40
mish

Mesa! Veled értek egyet! Így vagyok én is!

De a Fasttracker nem fut XP alatt:)
Ajánlom a Renoise-t!

 
80. Hozzászóló: Kucced | Időpont: 2009.04.06. 10:01
Kucced

metropolis: üdv!
a hangszerelési kérdésre nem szeretnék újra és újra kitérni, ezt már több helyen megindokoltam..:)
a jellemtorzulást nem a vandalizáló fiatal és a tisztes családapa Dave vonatkozásában értettem, hanem úgy, hogy a mindig is önbizalomtól duzzadó Dave az évek során öntudatos is lett (helyenként szerintem indokolatlanul, mert sok mindent elhisz magáról, ami talán másképp van…)
A designt ismét csak nem konkrét értelemben vettem, hanem úgy, hogy az nem sok újat és meglepőt ígér. Anton meglehetősen stabilan ragaszkodik az elképzeléseihez, tehát nem várható “sokkal több-sokkal jobb” (kinek-kinek szájíze szerint)...
A kritikám nem azt sugalmazza, hogy az első vonulat után adjanak fel mindent (bocs, de mit értesz pontosan az első vonulat alatt?), hanem azt, hogy én több önkritikát várnék tőlük, ennyi..:)

 
79. Hozzászóló: Metropolis | Időpont: 2009.04.06. 07:39

Sziasztok,

Nem is tudom, talán illik azzal kezdenem, hogy új felhasználó vagyok itt, de koránt sem új DM-es. Már egy ideje fontolgattam, hogy regisztrálok az oldalra, de (sajnos vagy szerencsére) az új album, pontosabban a hozzá kapcsolódó hozzászólások késztettek erre… :)

Szeretnék hozzászólni a kritikához, előre bocsátom, h nem sértegetés akar lenni, csak egy vélemény:
“tisztességes ritmusszekció és basszuskíséret illenék, oda prüntyögést és vartyogást pakol” - én csak annyit mondanék, hogy az etalonként említett albumokon is fellelhető egy-két ilyen szám, ami legalább ennyire prünyög, vagy talán egy ici-picit jobban   :-P (pl: Satellite)

“a dobnak még csúfolva is alig nevezhető zörejek és lebutított, kidolgozatlan részek jutottak kíséretül.” - ööö, nemtom, sztem a DM eddig is használt már ilyen “dob”-ot, de megintcsak lehet én érzem rosszul… nem vagyok zenész.

Martin nem énekel külön 2 egész számot, pl engem nem zavar… végre :) végre nem lehet az mondani, oh igen, Martin 2 számot énekel 8-) valahogy ebből és más dolgokból is tényleg úgy érzem, h jobban együtt van a DM mint eddig bármikor talán.

Kraftwerk… minden tiszteletem az Övék, de tényleg… sajnos én azt a fajta zenét, amit Ők művelnek nem vagyok képes megállás nélkül hallgatni. Pont azért mert túl szimmetrikus, ismétlődő, a DM-et viszont akár egész nap, egész héten, hónapon át |-| Tudjátok mire gondolok. Akár a Kraftwerk az úttörő, történelmi, stb… bármi is, és a DM csak “utánozta”, azért ha tippelnem kéne én a DM-re fogadnék, hogy mit fognak az emberek tovább hallgatni. A túlzott matematika sztem árt a zenének egy bizonyos szint után; kicsit elkanyarodnék a japán beltéri építészet egyik fő momentuma fel, mi szerint nem szerencsés egy szobát teljesen szimmetrikusan berendezni, mert unalmas lesz és természetellenes. A szépség egyik fő eleme a szimmetria, de ha csak az van, az már nem természetes és főleg nem művészi.

A kritikában vannak olyan részek, amiket személy szerint nem is értek. “a korábbi zaklatott életviteléből fakadó jellemtorzulása Dave-nek nem vált előnyére” - Milyen jelleme volt Davenek ami annyira torz lett, hogy most rendes családapa vált belőle, emlékeim szerint gyerek korában kocsilopással is próbálkozott…

“A question of time”-ot már többen is emlegették az új albumhoz hasonlítva, lehet valami tudat alatti dolog ;) a SOTU-n van egy szám, sztem ami hasonló ütemben készült, kevésbé érces énekhanggal aláfestve. (Guess…!)  :-P

Spacewalker, a kritika ezt is illeti, végülis lehet hisz “ő csak egy egyszerű” ujjgyakorlat. Nem gondolnám, hogy azért van az albumon, mert el voltak tőle ájulva a DM-es srácok vagy a producer, hogy ez egy milyen k*rva jó dallam. A Come back egy elég “nehéz” szám, súlyos, fárasztó, a Spacewalker a hallgatónak nyújtott segítség ahhoz, hogy a Perfect c. szám a megfelelő hangulatban találja. (és egy személyes vélemény, a Come back és a Perfect tartalmilag párt alkot, amolyan fekete-fehér) Szóval, EGYÁLTALÁN nem lebecsülendő a Spacewalker!  :[

Kicsit korainak érzem azt, hogy megvitassuk, milyenek a fotók, a design… stb. Majd ha a kezünkben van a díszdobozos példány. Megint csak egy tipp… én valamiért azt gondolnám, hogy pont ez lesz az egyik legigényesebben kiadott DM album. Persze a sima CD verzió, csak egy CD marad, de egy rajongó ... akinek egyáltalán számít ez, a fotók, stb… úgysem azt kell, hogy alapnak tekintse. Nem tudom érthető-e a fonáksága ennek a kritkának 8-) Anton munkáját is lehet kritizálni, senki sem tökéletes, de azt nem mondanám, hogy ruhamodellnek állítja be Dave-et. Főleg, mivel köztudott Dave-ről, h szereti az igényes öltönyöket (lásd számtalan interjú, stb.)

Én azt mondom, így tovább DM, nem azt, hogy már fel kellett vonla bomlania ennek az együttesnek… nagy kár lenne. Sok mindennel megbírkóztak már, egy biztos, nem ez az a perc amikor fel kéne adniuk. Ha így tesznek a TOUR után, én “visszaadom a diplomám”  :-) Istenem, még szerencse, hogy változtak. Sok kritika (ha jól értem, e szerint is), jobban tették volna, ha az első vonulat után feladnak mindent ahhh nagy kár lett volna, ez az album nem csak hallgatható és egy a sok DM album közül, csak ezt sokan nem fogadják még el (és most TERMÉSZETESN pozitív értelemben mondom ezt…)

üdv Mindenkinek!

 
78. Hozzászóló: schumy1 | Időpont: 2009.04.05. 15:23
schumy1

Sziasztok!

Gondoltam hozzászólok én is, mert sok “ökörséget ír egyes “rajongó”“.
Kezdem azzal hogy azért eladni egy jegyet mert nem tetszik az új album, és hasonlítgatjátok más albumhoz! (kinek nem inge ne vegye magára)
Ezt butaságnak tartom, és felszines rajongónak.
Egy igazi rajongó emészti a számokat és örűl annak hogy még létezik a DM.
Minden album különbözik egymástól, és ez így jó.
Persze nekem is van kedvenc albumaim, és első hallásra nekem is furcsa volt a SOTU, de az EXCITERrel is így voltam, és lám azt is megszerettem.
Persze lehet hogy túl elfogúlt vagyok, de vállalom.
A DM egy zseniális együttes, és számomra az is marad.

Remélem senkit nem bántottam, nem állt szándékomban.

 
77. Hozzászóló: dmodos | Időpont: 2009.04.04. 14:52

Olvastam a kritikát. Hm. Eltelt pár nap, mire a következő gondolatok végül is írásra késztettek.
Amikor én először DM-t hallottam (‘84) nagyon megfogott, ez azóta is tart.
A kritika szakértői szemmel készült. A gond viszont az, hogy én egy egyszerű ‘paraszt’ vagyok (nem értek a zenéhez), nekem tetszik. Akár hányszor újra hallgatom, egyre jobban. A 6 éves lányomnak is van már kedvence: Jezebel.
Ha vissza gondolok, azért mindig is volt fenntartás az együttessel szemben; ezzel párhuzamosan meg volt egy masszív tömeg, amely megőrült értük.
Szóval, az is rendben van, hogy a szaki ír egy kis anyagot a lemezről (esetleg kap érte egy kis pénzt is), meg az is rendben van, hogy juni 23-án bazi nagy buli lesz ahol szerintem páran jól fogjuk érezni magunkat. Lehet, hogy a kritika után eladnak x lemezt, ami esetleg az íróját kicsit elgondoztatja, de lehet, hogy kevesebbet adnak el, akkor meg neki volt igaza.
Szerintem egész egyszerűen különbözőek vagyunk…

 
76. Hozzászóló: l-lalo | Időpont: 2009.04.04. 08:07

Sziasztok!

Nagyon érdekes volt a lemezkritika, főleg az önéletrajzi vonatkozásokkal. Igen, így olvasva, nekem is eszembe jutott nagyon sok minden, mi mindent is tettem, csináltam DM-et hallgatva, mit jelentettek bizonyos szavak, pár szókapcsolat amit anno meg tudtam érteni. :)
Így született az első versem is, engedelmet, megosztom Veletek:

Csak mi ketten

Elbújva a világ szeme elől
Csak mi ketten, te meg én
A természet lágy ölén…
Madarak az ég kék egén

Testedtől várom a gyógyírt,
Te hozd el nekem a jó hírt,
Arcod mosolya megnyugtat,
Szemem a szemedben kutat

Nem tudjuk mit hoz a holnap,
Szemünk tüze fáradtan lobog,
Feledjük minden gondunkat,
És én újra föléd hajolok…

tizenhat lehettem, s majd húsz éve immár. Azóta születtek még jobbak, szebbek - de valahogy mindig megmarad örök kedvencemnek ez a vers.
Hasonlóan a DM-hez is. Az emlékezés engem is megfogott és azon tűnődtem a kritika olvasása kapcsán, vajon mennyire lehet objektíven írni ilyet úgy, hogy a szerző saját ifjúságát sírja vissza közben?
Sarkítottam - tudom. De ezzel csak arra a megfoghatatlan valamire akartam utalni, ami talán az idő folyamán végbement változásokat próbálja elkendőzni… feléleszteni?
Úgy gondolom, mint ahogy szinte mindenre igaz: az idő mindent megszépít. Rühellem a közhelyeket, de csak azért, mert fájó tudni: igazak.
Most nem tetszik az album valakinek, lehet, csak 1-2 év múlva fog tetszeni, vagy fordítva. Hiszen emberek vagyunk, napról-napra érnek behatások bennünket, amik akarva-akaratlanul is de formálnak bennünket, ízlésünket, értékeinket… akár ki is kezdve azokat.
Nem tudom, hogyan lehet megfelelő módon ( :) ) értékelni közel harminc év munkáját - biztosan voltak benne jó dolgok, jó döntések, és kevésbé jók. S ha visszagondolok - s ki-ki megteszi ezt magában - az elmúlt harminc évemre…
Talán az a jó, hogy nincs kritikusom. Illetve van… szerencsére - s cipelem magammal, s remélem elkísér halálomig: lelkiismeret.
Én a fiúk lelkiismeretére bízom ezt az anyagot is.
Ha ők kiadták, akkor… ez is jelent valamit, valamiért ennek _itt és most_ így kell szólnia. Mint ahogy _itt és most_ ezek a gondolatok fogalmazódtak meg bennem.
Köszönet, hogy megoszthattam! :)

 
75. Hozzászóló: sziszo13 | Időpont: 2009.04.04. 03:29

Megvolt a hatása annak, hogy tegnap egész nap az autóban hangosan hallgattam a SOTU-t és így kijöttek az apróbb rezzenések is: ma reggel a Hole to feed dallamával a fejemben ébredtem! Kezd nem is olyan rossz lenni számomra a lemez. A 7 éves lányom pedig a Wrong-ot énekelgeti :-) Úgyhogy alakulgat a dolog nálam.

 
Lapozás: « Első  <  7 8 9 10 11 >  Utolsó »
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned, ezt a belépési oldalon megteheted. Amennyiben még nem regisztráltál azt a regisztrációs oldalon tudod elvégezni.


You must be logged to post comments, You can enter on the login page. If You're not registered yet, You can do so on the registration page.
FREESTATE.hu - depeCHe MODE - Koncertek / Concerts
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
FREESTATE.hu ©